•  
  •  
  •  
  •  
  •  

Contoh Paragraf Persuasi Tentang Lingkungan Beserta Strukturnya – pernahkah anda membaca teks pujukan? Pujukan atau pujukan bermaksud mengajak, memujuk, atau memerintahkan. Nah, sesuai dengan makna kata, teks pujukan adalah teks yang bertujuan untuk mengajak, memerintahkan, atau meyakinkan pembaca untuk melakukan sesuatu sesuai dengan apa yang disampaikan oleh pengarang.

Penulisan dalam Contoh Paragraf Persuasi Tentang Lingkungan Beserta Strukturnya adalah subjektif kerana ia adalah pandangan peribadi penulis mengenai sesuatu topik. Jadi, tidak jarang dalam teks pujukan untuk mencari data sokongan lain untuk menyokong penulisan tersebut, sehingga pembaca tidak teragak-agak untuk melakukan apa yang ditulis oleh pengarang.

Seperti hujah, pujukan juga menggunakan bukti atau fakta. Cuma begitu, dalam meyakinkan bukti digunakan dengan betul atau kadang-kadang bahkan dimanipulasi untuk mendapatkan keyakinan pembaca bahawa apa yang disampaikan oleh penulis adalah benar. Pemahaman lain tentang pujukan adalah ajakan untuk meyakinkan pembaca atau pendengar bergantung pada apa yang orang bujukan. Sekiranya dalam satu ayat adalah ayat jemputan maka ayat tersebut disebut sebagai ayat pujukan.


1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (No Ratings Yet)
Loading...

FavoriteLoadingFavorit

Tentang penulis